L’Oreal koopt Logona. Wat nu?

Ja, je hebt het goed gelezen. Begin deze maand heeft cosmeticareus L’Oreal natuurcosmeticapionier Logocos overgenomen. Logocos is het moederbedrijf van de bekendere merken Logona en Sante, maar ook van Neobio, Fitne, Heliotrop, Ihre Klassiker, B:O, Terra Naturi (huismerk van Duitse drogisterijketen Müller) en Lenz (huismerk van Die Regionalen).

L’Oreal en natuurcosmetica

L’Oreal heeft in het verleden nooit echt kunnen doorbreken met eigen of overgenomen natuurcosmetica merken, en gaat door de overname van Logocos uiteraard een hele hoop expertise in huis halen. Hun doel is om de natuurcosmetica merken Logona en Sante beter beschikbaar te maken en ze verder internationaal te ontwikkelen.

Op zich is op het doel “natuurcosmetica beter bekend maken” niets op aan te merken. Graag zelfs. Er zit spijtig genoeg wel een serieuze adder onder het gras. Waar zo goed als alle Logocos-producten dierproefvrije gecertificeerde natuurcosmetica zijn, gaan ze dat in de toekomst niet meer zijn. L’Oreal (waarvan Nestlé 23% aandeelhouder van is) is géén dierproefvrij bedrijf. Mede doordat ze hun producten verkopen in China, waar dierproeven verplicht zijn. Nestlé zelf is ook al meermaals beschuldigd van kinderarbeid, palmolie-ontbossing en greenwashing, ze doen zich vaak milieuvriendelijker en maatschappelijk verantwoorder voor dan ze zijn.

De laatste jaren zijn er steeds meer kleine en ook grotere bedrijven overgenomen. Schmidt’s Naturals (een natuurlijk deo-merk) is opgekocht door Unilever. Ecover is opgekocht door S.C. Jonson & Son, Pukka herbs (thee) is ook opgekocht door Unilever en Sweet Earth (vegan en vege maaltijden) is opgekocht door Nestlé. Logocos is dus zeker niet de eerste. Maar wel de eerste van die grootte. Om je een idee te geven: er werken 340 mensen bij Logocos in Duitsland.

Hoe moet het nu verder?

De vraag is hoe lang de Logocos-producten kunnen geassocieerd worden met natuurlijk, vegan en dierproefvrij? Gaan de consumenten die al meer dan 40 jaar Logocos-producten in vertrouwen hebben gekocht, dit blijven doen? Gaat Logocos met deze verkoop niet zijn eigen ruiten ingooien? Enkel de tijd zal het ons leren.

Druantia distantieert zich van Logocos

Het duurt nog een paar maanden voordat de deal L’Oreal-Logocos volledig rond is. Met het geld waarmee je tot dan Logona en Neobio producten bij ons koopt, steun je ons in de zoektocht naar de ideale vervangers. Want ja, Druantia stopt met de verkoop van Logona en Neobio. We willen en kunnen ons niet verzoenen met het idee dat jouw steun (en dus jouw geld) via ons terugvloeit naar L’Oreal. We willen het vertrouwen dat we al 15 jaar hebben opgebouwd niet verliezen door voor de makkelijke weg te gaan. We zijn een duurzaam en ecologisch bedrijf in hart en ziel en we willen dit blijven. We willen je vertrouwen waardig blijven en dus stoppen we met de verkoop van Logocos-producten zodra we vervangers gevonden hebben. Want die zijn er.

We gaan dit negatieve nieuws dus gebruiken en er iets positiefs van maken. We gaan voor jou dus op zoek naar die onbekende, betere en meer duurzamere merken. Net zoals je dat van ons gewoon bent : )

Wat zijn je gedachten over deze overname? Ben je even gechoqueerd en ontgoocheld als wij? En welke consequenties zal dit hebben op je koopgedrag? Laat het weten in een reactie hieronder.

 

edit: het vervolg lees je op Logona-L’Oréal (deel 2) de nieuwe merken en producten

bron: persbericht Logocos, persbericht L’Oreal

23 Replies to “L’Oreal koopt Logona. Wat nu?”

  1. Groot gelijk, Iris. Blijf trouw aan je waarden. Dat siert jou en dat zijn we van Druantia gewoon. Als de producten bij jou eenmaal uit het gamma zijn, zal ik er niet elders naar op zoek gaan. Ik weet dat jij met goede alternatieven zult komen!

  2. Jullie zijn goed bezig! Binnenkort is alles vergiftigd en getest op dieren: dat is onaanvaardbaar. Ik heb een voorraadje juist aangekocht dus hopelijk hebben jullie tegen dan goede alternatieven..

  3. Ben volledig akkoord met jullie! Zo spijtig want ik heb veel producten van Logona! Ben jullie dankbaar voor de info en dat jullie trouw blijven aan jezelf en dat is voor de klant heel geruststellend!

  4. Iris, jouw manier van zaken doen is zo puur en eerlijk, waardoor ik je 100 percent vertrouw. Stuur het schip maar een andere koers uit (één die voor jou goed voelt), wij volgen jou!

  5. Ik ben het volledig met je eens. Ik ga dan ook geen nieuwe producten van deze merken kopen.
    Er zijn nog heel wat andere merken die wel dierproefvrij zijn. Misschien kunnen klanten je ook namen van andere merken die ze kennen aanraden. Ik volg zelf veel blogs ( Britse en Amerikaanse) van mensen die zich volledig met natuurlijke, niet toxische verzorgings- en make up producten bezighouden. Franse markt?
    Daar kan je ook wat inspiratie op doen.
    100%pure, Ilia, Ere Perez, … vind ik persoonlijk heel fijne merken.

  6. Gechoqueerd, inderdaad! Zelfde gevoel als bij verkoop van Ecover aan Johnson…Pukka thee aan Unilever wist ik niet. Verdorie, wat is hier aan de hand zeg??
    Dat je niet voor de makkelijke weg kiest, siert je, respect.
    Succes met je zoektocht!

  7. Dankjewel voor de informatie, wat jammer, ik gebruik Logona met veel plezier, maar dat kan dus niet meer. Ik ben blij dat je op zoek gaat naar een alternatief. Succes! En hou ons op de hoogte.

  8. Respect om trouw te blijven aan jezelf en aan ons, jou klanten.
    .
    Wij duimen dat jij vlug een andere betrouwbare afnemer zal vinden.

    Succes.

    Lutgard

  9. Knap dat jullie deze keuze maken!
    En heel frustrerend om te lezen dat de allergrootste spelers steeds alles opkopen… Geen zekerheid meer over hun duurzame intenties.
    Ik ben trouwens zelf duurzaamheidscoach en vermeld tijdens mijn workshops altijd Druantia, als grote fan van jullie!
    Veel succes met de zoektocht.

  10. Veel moed met de zoektocht naar eerlijke, biologische en diervriendelijke producten. Alles draait tegenwoordig om geld en daar zijn mens, dier en natuur het slachtoffer van! Ik blijf trouw aan uw producten, ik ben zeker dat je de enige en juiste keuze zal maken. Veel succes!

  11. Zo jammer he … en het komt meer en meer voor …. blij dat je er niet in meegaat, hopelijk kan je een goed alternatief vinden!

  12. Ik ben het helemaal met je eens Iris.
    Ik was super tevreden van de Logona producten, en ik ben ervan overtuigd dat jij evenwaardige andere producten kan vinden!
    Doe zo verder.

  13. Oh nee zeg! Ik ben enorm tevreden over mijn Logona- en Neobio-producten, ik was naar jaren proberen eindelijk geland bij dingen die werken voormij en prijs-kwaliteit echt geweldig waren. Eenzelfde ontgoocheling had ik deze zomer met Ecover. Qua Ecover ken ik tot nu toe geen goeie equivalenten die ook even goed reinigen. Erg fijn dat jij dat qua cosmetica wél voor ons wil uitzoeken.

    Net als iedereen apprecieer ik het dat je trouw blijft aan je normen en waarden. Ik volg! (Eerst nog voorraadje indoen om te overbruggen ;o))

  14. PS: Laat je jullie (en ons) standpunt ook in een officieel schrijven weten aan Logocos en L’Oreal? Lijkt me wel een belangrijk signaal!

  15. Ga je de haarverf nog blijven gebruiken of verander je daar eveneens van merk?
    Ik was wel een grote fan (of mijn zoon althans) van de Logona Mann deo-spray en de shampoo.. maar gelijk heb je. Succes met de zoektocht – wij gebruiken ook zeep van Sonett, van onze natuurwinkel, misschien een tip!

  16. I read with dismay that “Logona” is being sold. Thank you for telling your customers about this. I am so sorry because I know that with these big companies, profit is the most important thing and so surely they are going to water down the formula and add chemicals. What a pity!
    I know that you will find good alternatives to “Logona” and I will wait to hear more from you.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.